MATERIAL

PENNOR

Allt börjar med en skiss, och jag använder oftast en 0.9 stiftpenna med hårdhet HB. Blyerts är supertrevligt att rita med, och många gånger är det mer dynamik i en snabb blyertsskiss än i en färdigtuschad teckning. Ibland har jag därför gjort hela serier i blyerts och omvandlat linjerna till helt svarta i datorn.

 

När det gäller tuschpennor har jag länge använt en Pentel Stylo JM 20 (eller föregångaren JM10). Den är väldigt lätt att hantera och har en spets som gör det enkelt att variera tjockleken på linjerna. Du hittar den i kontorshandeln, men också på Claes Ohlson-butikerna numera (i avdelningen för konstnärsmaterial).

Ibland använder jag stålstift och flytande tusch. Linjerna blir superfina med stålstift, och det kan nästan kännas som om stiftet hjälper en att göra bilden bra. Men det är också lite meckigare och lite kladdigare. Värt att prova ändå för att se om det är din grej!

 

För en massa år sen, på en loppis, hittade jag en hel ask med gamla svängda Mitchell-stift, och jag gillar dom. Modellen kan du se här intill.

 

Stålstift finns i en mängd olika varianter, men de är inte så dyra. Köp några och testa. Mitt tips är att fråga i en ritmaterialsbutik som Mattons eller liknande. Där har dom också skaft att sätta stiftet i.

 

Jag använder även smala filtpennor, typ Staedtler Pigment Liner, till text (0.3-0.5) och rutramar (0.8-1.0), men ibland är dom perfekta att teckna figurer med också. Allt beror egentligen på vad en vill ha för stil på det hela.

 

Jag använder allt mer penselpennan Pilot brush pen, som har spets i nån slags skumgummi, alltså inte penselstrån, och den håller väldigt bra jämfört med andra penselpennor. Dessutom är tuschet riktigt svart. Jag har bland annat tuschat Sam the Arcadian med den.

 

PAPPER

När det gäller papper så skissar jag på vanligt kopieringspapper i A4 (ibland A3), och tuschar på ett papper som heter Bristol XL (180 g). Det är ett lite glättigare papper som funkar jättebra till både flytande tusch och vanliga tuschpennor. Det känns lagom tjockt och rejält också.

 

LJUSBORD

Ett ljusbord underlättar mycket i tecknandet. Både i skissarbetet och när du ska tuscha. Att vända pappret och rita spegelvänt brukar lösa alla feltänk i perspektiv och figurernas balans. En något vinklad rityta sparar också rygg och axlar.

 

När jag var runt 13-14 år snickrade jag och min farsa ihop en enkel ljuslåda. Denna låda använde jag sen fram till ca 2004 då jag byggde ett helt ljusbord av mitt dåvarande köksbord (som jag tidigare byggt ihop av en bordskiva funnen i en övergiven byggbarack i skogen). Det här nya bordet, som kunde vinklas med ett enkelt handgrepp, fick en plexiglasskiva i centrum med en lampa under. I samma veva byggde jag en liten ljusbordsväska i syfte att ta med på resor.

 

Både ljusbordet och väskan har funkat utmärkt även om jag ibland saknat ordentlig ljusstyrka. Så till slut skaffade jag en Artograph Lightpad (A3) och nu är det inte längre några problem att se genom pappret ens soliga sommardagar. Artographen är dessutom väldigt smidig att ta med på resa.

 

Jag använder alla mina ritbord fortfarande. Den första gamla lådan står i sommarhuset på landet och det blir ett antal serier och ritjobb på det varje sommar (eftersom en frilansare aldrig kan ta semester helt och hållet). Ljusbordsväskan finns i lägenheten ifall jag vill/behöver jobba hemifrån när familjen somnat.

©2017 Mats Källblad